مشاغل!

آشنایی با مشاغل__ رشته های تحصیلی و ....

مشاغل!

آشنایی با مشاغل__ رشته های تحصیلی و ....

رشته هوانوردی

ناوبری هوایی

همچنان که در اکثر وسایل حمل و نقل یک کمک ماهر در کنار فرد اصلی قرار می گیرد در قسمت هوایی نیز فردی قبل از پرواز تمام مسئولیت تهیه و طراحی و نقشه پرواز را عهده دارد می شود ارتفاع و سرعتی که هواپیما باید در آن مسیر طی نماید و هدایتی ک هاز طریق رادار انجام می گیرد و همچنین تمام مسیرهای حرکت از نظر نوع جو آب و هوایی – سرما- باران وب رف- باد- زوفان بر عهده نامبرده می باشد. اگر هرگونه مشکلی در مسیر پیش آی دکه ناوب ربا دقت آن را بررسی نکند ممکن است اتفاقاتی را پیش آورد که نگران کننده باشد. ناوبرها ممکن است در انوع اقسام هواپیما اعم از شکاری و جنگی- مسافربری- آموزشی- حتی کشاورزی نیز مهارت ببیند و در هر یک از هواپیما با بناربر فعالیت آنها فرد تخصص لازم را فراگیرد. مثلا در هواپیمای جنگی صلاح و مهارت در هواپیما کشاورزی استفاده از سموم و غیره و در بعضی موارد باید در بعضی از مهارتها و امکانات دشمن را نیز شناخت تا به اهداف از پیش تعیین شده برسد و اگر یک خلبانی که ناوبر قوی و تیزهوش داشته باشد او از آموزش و اعتماد به نفس بالا برخوردار خواهد بود زیرا در یک مواقع که هوا خراب است یا خلبان به اهداف نرسد ممکن است بدلیل کوچکترین غفلت موجب سردرگمی و اضطراب خلبان گردد و حادثه ای پیش آید که هرگز جبران نداشته باشد. مثلا ناوبر تاز نظر روحیه- اندام- جسم- چشم- صبر و مقاومت و اعتماد به نفس – سرعت عمل- گفتار- تجربه و تحلیل کاملا قوی و سالم باشد یعنی ناوبر یک مدیریت بحران است که در هرلحظه بتواند مدیریت مفید و ارزنده داشته باشد.

مراقبت پرواز

افرادی کهم راقبت از پرواز را عهده دار می شوند باید دقیقا موقع پرواز و نشستن هواپیما را بررسی نمایند تا هیچگونه مشکلی پیش نیاید و هواپیما فرود و پرواز کاملا امن و امان داشته باشد فرد مراقب از طریق سیستم مراقبت کلیه اطلاعات را درخصوص وزش باد- پرواز سایر هواپیما- جو هوایی در اختیار خلبان قرار می دهد اگر بخواهیم مثالی از نحوه کار و مراقبت پرواز بزنیم به منزله همان پلیس راهنمایی و رانندگی است که باید با تمام قوانین دستورات- هوایی- کشوری و بین المللی آشنا باشدئ که یک خودرو همانطور باید تابع مقررات باشد و نمی توان از خیلی مکانها عبور نکن دیک مراقب پرواز هم باید مواظب باشد هواپیما راس ساعت در مکان مشخص فرود یا پرواز نماید و در ترافیک هواپیما بسیار دقیق عمل نماید و وارد فضاهای غیرمجاز نگردد مراقبان پرواز هرگونه اتفاق سانحه و مشکلی که پیش می آید باید از طریق آنها کنترل و ارزیابی گردد و در سریعترین وقت بتواند به حادثه دیدگان یا کسانی که مشکل برای آنها ایجاد گردد سرویس دهند.

نام دروسی که دانشجو باید در دروه دانشگاهها با ان آشنا شوند:

ریاضی- فیزیک و آزمایشگاه- آمار و احتمالات- معادلات استاتیک- دینامیک عمومی- مبانی الکترونیک- مبانی برق- لیزر- سخت افزار و نرم افزار- ارتعاشاشت عمومی- آیرودینامیک- الکترونیک

دروس تخصصی:

اصول پرواز- زبان تخصصی- موتور هواپیما- سیستم کنترل- سیستم کمک ناوبری- سیمولاتور پرواز- رهگیری هوایی- پرواز مقدذماتی- هواشناسی- جنگ الکترونیک- فیزیولوژی هواپیما- اصول ایمنی پرواز- قوانین هوانوردی- هواپیما- پرواز پیشرفته- سرویس هوانوردی

گرایش مراقبت پرواز

دروش پایه و اصلی:

ریاضی- معادلات دیفرانسیل- برنامه ریزی کامپیوتر- مکانیک- هواشناسی عمومی- مکانیک پرواز- مبانی مهندسی برق- فرودگاهها- زبان تخصصی- نقشه کشی هوانوردی- نقشه خوانی هوانوردی- ناوبری- حقوق هواپیمایی- آزمایشگاه الکترونیک- الکترونیک عمومی- مبنای مدیریت- اصول مخابرات- کاربرد کامپیوتر- اصول رادار- آمار و احتمالات

دروس تخصصی:

سرویس های ترافیک هوایی- دستورالعمل های ناوبری و مراقبت پرواز- برج کنترل- آموزش علمی رادار- مقررات هوانوردی و طرح پرواز- سرویس های اطلاعاتی هوانوردی- تجسس و نجات- بررسی سوانح- روش × هواپیمایی- عملیات هواپیما- صلاحیت پرواز- سیستم ناوبری- سیمولاتور برج کنترل و کنترل منطقه های × پرواز.

رشته خلبانی

در هر کشوری چه از نظر نظامی و چه از نظر رفاه حال مردم نیازمند خطوط هوایی بسیار پیشرفته می باش دکه باید خلبیانی ماهر ورزیده تربیت نماید از هر جهت بتوان گامهای موثر و مفیدی را در این راه برداست در کشور دانشگاههای پیشرفته و مهمی از طریق کنکور ورودی داشنجو در این رشته می پذیرد که بتواند هم بتواند در ارتش و هم بتواند در ناوگان هوایی سالیان درازی را به خدمت و فعالیت بپردازد. در این دانشگاه هوایی شهید ستاری عهده دار آموزش و تربیت نیروی انسانی ماهر می باشد و شرکت هواپیمایی ساها که وابسته به نیروی هوایی جمهوری اسلامی است تعدادی از پروازهای داخلی و خارج را انجام می دهد ولی پذریش در این دانشگاهها گزینش خاصی دارد.

که پذیرش باید از طریق رشته ریاضی و تجربی انجام گرفته و حتما باید افرادی که به این رشته می روند دارای شرایط خاص و ویژه از همه نظر باشند هم از نظر جیمی مثل چشم و قلب – دست و پا- دندان- مغز روحی نداشتن اضطراب- اعتماد به نفس قوی- نهایت و بی علت × و هم از نظر اعتمادی که باید به آنها داشت. زیرا این شغل بسیار حساس و دقیق است یکی در حقیقا مکان وسیله ای راب دست می گیرد که میلیونها دلار ارزش دارد و هم از جهت جان صدها انسان بدست اوست و در بعضی مواقع مهمترین و ارزشمند ترین انسانها را جابجا کند و از نظر نظامی × پیروزی و شکست نیروها به تدابیر و زیرکی و دقت و صبر و حوصله و ریزبینی آنها بستگی دارد.

در این رشته و سایر رشته هایی که مربوط به علوم و فنون هوایی می باشد از طریق دانشگاه علوم و فنون شهید ستاری حدود 500 نفر در رشته مهندسی برق- مهندس کامپیوتر- مهندس هوا و فضا- مهندس نگهداری هواپیما- هوانوردی- خلبانی – مراقبت پرواز- مهندس فرماندهی و کنترل هوانیر (عملیات موشکی) مهندسی فرماندهی و کنترل هواید (اطلاعات و عملیات) مهندس فرماهندی و کنترل هوانیر (کنتارل شکاری) و مدیریت بازرگانی پذیرش می شوند و همچنین دئر دانشگاه افسری امام علی (ع) در رشته مهندسی کامپیوتر مهندس تعمیر و نگهداری هیلکوپتر و علوم و فنون هوانوردی- خلبانی هیلکوپتر- و مهندسی تیم حدود 840 نفر در رشته تجربی مهندسی تیم 156 نفر پذیرش می شوند.

همچنین در رشته علوم انسانی نیز تعداد 87 نفر در رشته تربیت مربی عقیدتی سیاسی- مدیریت دولتی پذیرش می شوند. در بعضی از رشته ها پذیرش در دانشگاهها شبانه هم مقدور می باشد.

کسانی کمه به عنوان در رشته هوانوردی و فضایی پذیرش می شوند در ابتدا به استخدام ارتش درمی آیند و از کلیه هزینه های خوراکی- پوشاکی- آمورش برخورد شده مبلغی ماهیانه به عنوان کمک هزینه تحصیلی دریافت می نمایند ولی هر فردی در این رشته قبول شد به هیچ عنوان نمی توان انتقال بیه سایر دانشگاهها و رشته پیدا کند که کلا پذیرش نظامی می باشد.

درسهایی که دانشجو همزمان در این رشته می گذراند عبارتند از:

پرواز پیشرفته نظامی- پرواز تخصصی نظامی- پرواز پایه- پرواز اولیه- زبان تخصصی- مقاومت مصالح- مبانی مدیریت و تحقیق در عملیات- ایرودینامیک سیالات تراکم پذیر- انتقال حرارت عمومی- مکانیک پرواز کاربردی- ریاضی- فیزیک و آزمایشگاه- آمار و احتمالات- معادلات دیفرانسیل- کامپیوتر و برنامه نویسی- اصول ایمنی پرواز- دینامیک عمومی- استاتیک- ارتعاشات عمومی- مهندسی برق- الکترونیک- قوانین و مقررات هوانوردی- فیزیولوژی هوایی- هواشناسی- ناوبری هوایی- موتورهای هوایی- اصول هوانوردی- آزمایشگاه آتروودینامیک- آزمایشکاه آن.

خلیانی غیر نظامی

یکی از شاخه های خلبانی که بسیار ارزشمند و مورد توجه داوطلبان کنکور می باشد خلبانی مسافربری است که به عهده سازمان هواپیمایی کشوری است که در اکثر شهرهای مهم شعباتی دارد.

که خلبانان هواپیمایی موتوردار و آموزش و همچنین هواپیمایی گلایدر باراگلایدار هواپیمای سبک چتربازی بالن و کایت- × را عهده دار است در این رشته نیز تمام خصوصیاتی که یک خلبان نظام دارد در این شغل هم باید دارا باد از نظر چشم- گوش- وضعیت قبل- قفسه سینه- سیستم گردش خون- بیوشیمی خون و مغز و اعصاب وضعیت اندام سالم و سلامت باشد و در مرحله مقدماتی کلاسهای زمینی برگزار می شود و در دوره اولیه با درسهای هواشناسی آیرودینامیک وسایل دقیق پرواز ناوبری هوایی- مقررات وزن و تعادل موتور سیستم و نحوه کار با کامپیوتر پرواز محاسبات نقشه خوانی و فیزیولوژی پرواز آشنا می شوند و مهارتهای پرواز را در کنار استاد انجام داده و پس از کسب نمرات در درسهای نظری و در آزمایشی کتبی و شفاهی و علمی گواهینامه خلبانی شخصی به آنها داده می شود ولی این گواهینامه فعلا بین المللی نیست و نمی توانند به پرواز در آسمان با هواپیماهای سنگین و مسافربری بپردازد.

در دوره اولیه گواهینامه (PPL) در دوره دوم خلبانی بازرگانی (CPL) را کسب می نماید و دروه گواهینامه دوم مستلزم هزار ساعت کلاسهای ایمنی و تکمیل دوره های قبل می باشد وپس از این دوره حدود 200 ساعت پرواز مستقل در کنار استاد انجام می گیرد که شامل 15 ساعت هواپیمای دو موتوره و 30 ساعت آموزش پرواز مستقل با استاد می باشد وپ س از گذراندن تمام دوره ها و تست پرواز گواهینامه ارائه می گردد و نکته قابل توجه اینکه علاوه بر پذیرش از بین پسران در بین دختران علاقمند نیز پذیرش صورت می گیرد و در شهرهای تهران- مشهد- تبریز و شیراز از شعبه های آموزش خلبانی دختران صورت می گیرد و در شهرهای دیگر هم مجوز انجام خواهد گرفت

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد