امروزه با توجه به تکنولوژی پیشرفتهای که بر همه فضای جهان حاکم است در هر علمی فعالیتهای سنتی تبدیل به ماشین شده است و در علم کشاورزی مدرن دیگر صحبت از بیل زدن – شخم زدن نیست امروز سایشهای بسیار پیشرفته جایگزین انسان گردیه و به × آن ماشین مهندسین آموزش دیده می خواهد و در این راستا درباره کاربرد و عملکرد و کیفیت ماشینها در مزرعه و مدیریت اجرای طرحهای مکانیزاسیون آموزش می بیند و ماشینهای که امروز کار کشاورزی را انجام می دهد ماشینهای کاشت- برداشت- ماشینهای خاک ورزی ماشینهای تسطیح اراضی و ... می باشد.
پستی و بلندی زمین را ماشینهای تسطیح اراضی هموار می نماید و این نیاز به محاسبه و نقشه برداری خاک دار دکه چگونه زمین باید ژآماده گردد چقدر شخم بخورد و چه نوع آبیاری لازم دارد.
برای خاک کردن انواع بذرها ماشنهای کاشت بکار می رود و در مورد پخش کود- آبیاری = سم پاشی ماشینهای داشت فعالیت می کند بالاخره از موقعی که زمین آماده می گردد تا کاشت صورت م یگیرد تا مرحلخ برداشت و حتی حمل و انتقال و آماده شدن برای همه ماشنهای مخصوص به خود انجام می گیرد پس در کنار هر وسیله ای باید خودآموزش دیده ک هاز مهارت کافی برخوردار باشد تا کار به نحو احسن انجام گیرد و آن مهندس ماشینهای کشاورزی می باشد.
اغلب مهندسین × به طراحی ماشین پرداخته و با کاربرد ماشینهای کشاورزی نیز سرو کار دارند به همین دلیل است که این رشته از رشته ریاضی مدیریت می شوند زیرا بیشتر با ریاضی و فیزیک سرو کار دارد. اگر امروز که کشاورز کشور ما بعضی ها سنتی و ماشینی می باشد به مهندسین قوی نیازمند است تا هم مکانیک بداند و هم طراحی کشاورزی تا کامهای بسیار مهمی را بتوانیم در این راستا بردارید.
دروس مهندس کشاورزی- ماشینهای کشاورزی
دروس پایه: فیزیک- ریاپی- شیمی- آمار- کامپیوتر
دروس اصلی:
هواشناسی- خاک شناسی- باغبانی- استاتیک- مکانیک سیالات- ترمودینامیک- آبیاری عمومی- زراعت عمومی- عملیات کشاورزی- مقاومت مصالح- نقشه کشی- طراحی اجزای ماشین- اقتصاد کشاورزی- مساحی و نقشه برداری- زراعت غلات- دینامیک- مواد ساختمانی کشاورزی- برق و الکتریسیته- ماشینهای کشاورزی- تکنولوژی موتور
دروس × مهندسی کشاورزی- آبیاری
هواشناسی- خاک شناسی عمومی- باغبانی- آشنایی با کامپیوتر- ابیاری عمومی- زراعت عمومی- عملیات کشاورزی- اقتصاد کشاورزی- زراعت عمومی- عملیات کشاورزی- اقتصاد کشاورزی- مسحی و نقشه برداری- زراعت غلات
دروس اختصاصی
اساتیک- هیدرولیک- اصول زهکشی- هیدولوژی آبهای سطحی- مهندسی زهکشی- مقاومت مصالح- نقشه برداری- طراحی سیستمهای آبیاری- آبهای زیرزمینی- پمپاژ دستگاههای پمپاژ- تامین آب شرب روستاها و شهرهای کوچک- روشهای ساختمانی و مصالح مربوط به آن- هیدرولیک انهار- طراحی انقتال اب و نگهداری- حفاظت آب و خاک- اقتصاد مهندس
مهندس کشاورزی آبیاری
استفاده آب در سیستم کشاورزی مستلزم مهارت و آموزش می باشد و در این رشته هم باید اطلاعاتی درباره مهندس عمران آب و هم کشاورزی آموزش داده شود و طریقه مصرف آب و انتقال آب- کاربرد آب- استحصال آب امری بسیار مهم در امر کشاورزی می باشد و از طرف دیگر شناخت زمین- شناخت هوای و جو حاکم بر متعلقه- شناخت خاک- شناخت گیاهان- طراحی و ساخت تاسیسات آبی- حوض های ذخیره آب- پخش آب- کشت آبیاری تحت فشار و همچنین آبی باید در سد ذخیره گردد ارتفاع آب- عرض و حجم و بیرون زیر آب- همه نیاز به متخصصین دارد که واقعا در سطح بسیار بالا آموزش دیده باشند و همچنین در یک منطقه شناخت منابع آب زیرزمینی و سطحی و نحوه استفاده بهین هاز آنها و نحو زهکشی نیز از مهارت این مهندسین می باشد.
شاید بعضی از افراد فکر × که مهندس عمران آب و کشاورزی آب با هم یکی است ولی عمران آب سازه های آبی را طراحی می کند اما مهندس آبیاری طراحی هیدرولیکی تاسیسات آبی را انجام م یدهد حجم ارتفاع و عرض فضا مربوط به مهندس آبیاری و موادی که باید رد ساخت سد استفاده شود مهندس عمران انجام می دهد.
فعالیت فارغ التحصیلا این رشته در وزات جهاد کشاورزی- وزارت نیرو- بخش خصوصی- مهندس مشاور آب و خاک- پیمانکارهای مختلف و شیلات- موسسات بزرگ کشاورزی- طراحی و × - پرورش شیلات و ماهی- شبکه هاب بزرگ آبیاری نقشه برداری- محاسبه آبهای روان و سیل ناشی از بارندگی- طراحی و احداث × بند- حفاظ تاب و خاک در قبال فرسایش- طراحی سیستم های فاضلاب شهری و روستایی- استفاد هاز زمینهای بایر – شور و.... می باشد.
مهندس معماری
هر جامعه ای که بتواند از شرایط و امکانات موج وجهت رفاه و آسایش و بوجود آوردن و خلق کردن محیط جاذب تخصصی داشته باشد از شیوه های جدید وپ یشرفته تکنولوژی در شکل دهندگی برای بهسازی و ب× محیط و فضای کشور خود برنامه ریزی و سازماندهی داشته باشد گامهای بسیار خوبی را برای جامعه ای سالم برداشته بکارگیری ذوق و استدادها در فرضیه علمی و هنری و نوآوری برای طرحهای زیبا و متنوع و آموزش لازم در این زمینه کاریست که نیاز به اموزشهای علمی و تخصصی دارد.
رشته معماری از دو جنبه مورد بررسی است یکی هنرگری فن و درسهای طراحی- زیباشناسی- زیباسازی محیط- نماها- پلاها به هنر زیلا لازم دارد و درسهای مثل مقاومت مصالح و مصالح ایستایی- تاسیسات مکانیکی- سازه های بتنی نیاز به فن و مهارت دارد.
ولی در این رشته ابتکارات و خلاقیت هنری از اهمیت خاصی برخوردار است و رشته فن در کنار آن قرار می گیرد و به نظر می رسد یک معمار باید روانشنای هم باشد تا بتوان دیک فضای شاد و سالم در همه منازل و موسسات دولتی ایجادذ کند که هر فردی از خستگی او کاسته گردد و تمام اصول زیبایی را برتای افراد به ارمغان آورد.
یک طراحی و پدید آوردن فضای زیست انسان در طبیعت است که این فضا می تواند خانه – مدرسه- بیمارستان- کارخانه- شهر- خیابات باشد.
یک معمار علاوه برز زیبایی و اصول روانشاناسی باید از فرهنگ و هویت و حتی سنت و آداب رسوم – جامعه شناسی مردمشناسی- و استقلال سنت های زیبا هم مهارت داشته باشد.
معماری قبل از اینکه تکنیک و مهارت بخواهد ذوق می خواهد و واقعا باید هنرمند باشد هنرمند نقاشی- طراحی و مجسمه سازی- زیبانویسی- عاطفه شناسی و غیره یعنی در یک کلام بگوییم معماری با تصویر و طراحی × ذهن شرا به تصویر می کشد و واقعا باید چقدر مهارت داشته باش دبا تمام عملکردش حرف بزند حرفی که در درون ذهنها رسوخ کند پس یک ذهن خلاق و قوی است که می تواند بر چیره دستی باز بان معماری برای کشورژش با همه مردم زیبا کند.
عاوه بر توانمدی در طراحی و قدرت تجسم و خلاقیت لازم ایت که ریاضی هندسه آمار نیز حتی تاریخ جغرافیا اقلیم شناسی اقتصاد و ... بداند و تاریخ را به امروز انتقال دهد.
دروس پایه رشته مهندسی معماری
هندسه- درک بیان محیط- هندسه و مناظر و مزایا- آمار- مقدمات طراحی معماری- کارگاه مصالح و ساخت- بیام معماری- ریاضی- انسان × - معماری
دروس اصلی:
مبانی نظری معماری- نقشه برداری- سازه های بتنی- مصالح ساختمانی- آشنایی با معماری جهن- تنظیم شرایطی محیطی- ایستایی- ساختمان - × از بناهای تاریخی- تاسیسات الکتریکی- متره و برآورد- روستا- آشنایی با معماری ×- تاسیسات مکانیک- مدیریت و تشکیلات کارگاه- طرح معماری
دروس تخصصی:
تحلیل فضاهای شهری- آشنایی با مبانی با برنامه ریزی کالبدی- آشنایی باس رعت ابنیه- طرح معماری- طراحی فنی- طرح نهایی.